2016. augusztus 18., csütörtök

Hitelesség és bizalom -Interjú a csolnoki iskola új igazgatójával

Mi, csolnokiak, szeretjük, ha helybeli emberek vesznek bennünket körül. Szívesebben állunk be abba a sorba, ahol egy falunkbéli ül a pénztárban, jobban bízunk egy csolnoki fodrászban, villanyszerelőben, fuvarosban. Ha mégis úgy adódik, hogy egy fontos pozíciót nem csolnoki illetőségű szakember tölt be –nos, akkor jó házigazda módjára igyekszünk megismertetni és megkedveltetni vele a falunkat, a közösségünket.
A Csolnoki Német Nemzetiségi Általános Iskola igazgatói székében augusztus óta Bandiné Dr. Liszt Amália ül, aki igazán messziről, Balatonfűzfőről érkezett hozzánk.

- Hogyan szólíthatják majd a gyerekek?
- Igazgató néni, Ami néni, Frau Bandi –bízom ez utóbbiban, hiszen német nemzetiségi iskolába járnak, így adja magát ez a megszólítás. Nem baj, ha megszokják, főként ha ellátogatnak a német testvériskolába.

- Hogyan került Csolnokra?
- Balatonfűzfőről jöttem, ott voltam 25 évig pedagógus, abból 9 évet igazgatóként tevékenykedtem.  Nagyon szerettem az iskolafejlesztést és az innovatív részét a munkának, szakértőként az ország számos iskolájába eljutottam. Kerestem, hol lenne olyan fejlesztendő iskola, ahol a szakértőként megszerzett elméleti tudásomat a gyakorlatba is átültethetném. Szeretek kísérletezni, más vidékeket megismerni, és ha erre lehetőség adódott, akkor ki is használtam az alkalmat. A szakértői útjaim alatt láttam, hogy kis településeken is csoda dolgokat képesek csinálni.  Így kerültem Galgamácsára. Ez egy Aszódhoz közeli, zárt közösségű település, ahol nagyon sok a hátrányos helyzetű gyerek. Elmondhatom, hogy sikerült Galgamácsán változásokat generálni.
A galgamácsai iskola igazgatói posztját 3 év után azért hagytam ott, mert egy nagy TÁMOP-os projektbe csábítottak el. Úgy gondoltam, hogy szakértőként több helyre vagyok képes eljuttatni azt, amit én tudok.
Amikor véget értek a projektek, kerestem a lehetőséget, hogyan és hol tudnám az elméletet visszaforgatni a gyakorlatba. Számomra a terep az igazi kihívás, az megy igazán nekem.  Az a jó, amikor az elmélet és a gyakorlat kettőssége együtt van. Szeretem gyakorlatban is kipróbálni azt, amit elméletben tudok. Kísérletező vagyok, de nem magáért a kísérlet kedvéért, hanem hogy a gyerek tanulási eredményessége legyen jobb. Úgy gondolom, Csolnokon megvan az a közeg, ahol én is szívesen dolgozom és a kollégáknak is hasznára tud lenni a tudásom. Ideális körülmény, hogy az iskola fenntartója a nemzetiségi önkormányzat, szoros összefogásban a települési önkormányzattal. Kevés iskola rendelkezik ekkora szabadsággal és önállósággal. Ez igazi kihívás számomra.

- Mit tudhatunk a családi hátteréről?
- 3 saját gyerekem van, mindhárom fiú. Ők már végigjárták az összes lépcsőfokot, mindent kipróbáltak a nemzetiségi ovitól az alapítványi iskolán át az elit gimnáziumig. Ez visszahat a saját munkámra is, hiszen ha szülőként valaki az iskolai problémákat megéli, pedagógusként nagyon empatikussá tud válni a szülőkkel.

- Hol fog lakni hét közben?
- Szeretném megnyugtatni az aggódó hangokat: folyamatosan jelen leszek. Már folyamatban van a helyi lakhatás megoldása.

- Ön szerint milyen a ,,Gute Schule?” Milyen egy ideális mai iskola?
- Szeretném, ha elsősorban 2 fogalom jellemezné az iskolát: hitelesség és bizalom. Hiteles legyen az, amit tanítunk és ahogyan tanítunk. És legyen meg a bizalom egymás iránt a szülő, a pedagógus és a gyerek között. Csolnok igazán szép, kellemes, nyugodt hely, az iskola falai között is ezt kellene megőrizni. Fontos, hogy a gyereknek egészséges gyerekkora legyen, minél többet mozogjon, ennek ideális körülményeit is meg kell tudnunk teremteni.
Elengedhetetlen, hogy minden segítséget megkapjon a tehetséges és a lemaradó gyerek is  egyaránt.
Úgy látom, itt helyben eddig is nagyon lényeges volt a fenntartható iskola, a környezettudatos nevelés. Ehhez továbbra is minden támogatást megkapnak a kollégák.
  
- Most, hogy az informatikát oktató Matolcsi Zoltán már nem tagja a tanári karnak, veszélyben van-e az informatika-oktatás?
- Ez pillanatnyilag személyi kérdés, de nincs veszélyben. Az informatikai tudás manapság elengedhetetlen, és itt nem csak arról van szó, hogy van digitális tábla az osztályokban. Meg kell vizsgálunk, hogy kellenek-e esetleg plusz eszközök, a több digitális tartalom segítheti-e a tanulási-tanítási folyamatot. Információszerzési pontokat kell létrehozni az iskolában, erre a digitális eszközök és a hagyományos könyvek együttesen alkalmasak, lehetővé téve egy komplexebb oktatást.

- Olyan híreket is hallani, hogy összevonják a két párhuzamos osztályt a leendő negyedik és nyolcadik évfolyamon. Mi igaz ebből?
- Nem lesznek összevonások, 11 tanulócsoport indul a 8 évfolyamon. Csak a két 5. osztály kerül összevonásra, mint arról a szülők már korábban tájékoztatást kaptak.

- Változnak-e a szakkörök?
- Egyelőre azt gondolom, hogy ami eddig is szokott lenni, az legyen, de ez természetesen változhat, ha akadnak a plusz szakkörökre vállalkozó pedagógusok.

- Mennyire látja hasznát a tanórán kívüli  tevékenységeknek?
- Elengedhetetlennek gondolom és szeretném, ha a tanórai és tanórán kívüli tevékenység nem szakadna élesen ketté. Arra gondolok például, hogy legyenek projektnapok, témahetek, és nem csak azért, mert a nemzeti alaptanterv előírja például a fenntarthatóságra nevelést, a pénzügyi nevelést, hanem mert én tényleg hiszek ebben. Ez sokszor átcsúszik a délutánba, akár szakkör, akár kirándulás formájában. Fontos, hogy ne feladatként tekintsünk rá, hanem élményként, valamint hogy életszagú legyen, találják meg a gyerekek is a valós problémákra a valós megoldásokat.
Jó, ha az alsósok és a felsősök megismerik egymást. Mivel ez egy kis iskola, erre minden lehetőség adott. Megszűnik az osztálykeret, kicsik és nagyok együtt játszanak, sportolnak, iskolaközösségben gondolkodunk.  
Így hoznám össze a szülőket is. Iskolagyűléseket szeretnék. A szülői értekezlet lehet a fóruma annak, hogy a szülő és a pedagógus megbeszélhessék, hogyan tudnak leginkább segíteni a gyerekeknek az információszerzésben. A pedagógus ismerje fel, hogy adott gyereknek milyen a tanulási típusa, stílusa, mik a motivációi. Majd tudatosan, a tanulási típushoz alkalmazkodva foglalkozzon a gyerekkel, a szülőt is bevonva. A tevékenységalapú, tevékenykedve tanulásban hiszek. De ez semmiképp sem jelenti azt, hogy egyfajta káosz lenne úrrá a tantermeken, mindezt rendezett és fegyelmezett környezetben képzeljük el.
Híve vagyok annak, hogy napköziből inkább ne vigyenek haza házi feladatot, ha azt ott is el tudják készíteni.

- Sokan évek óta várunk rá: lesz angoltanítás?
- Igen, a 4. osztályosok órarendjében szerepel heti 2 angolóra. A felső tagozatosoknál felmérjük az igényeket, és ha lesz rá kereslet, akkor heti 2 órában nekik is lehetőségük lesz rá, ennek oktatására már keressük a megfelelő pedagógust.

- Nyakunkon a szeptember, milyen aktuális információkat tud elmondani az iskolakezdéssel kapcsolatban?
- Augusztus 31-én, délután 5 órakor lesz a tanévnyitó.  Nem lesz külön tankönyvosztás, első nap mindenki megkapja a tankönyveit, melyek már megérkeztek az iskolába.

Sok sikert kívánunk az új igazgatónőnek Csolnokon!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése