Mi, csolnokiak,
szeretjük, ha helybeli emberek vesznek bennünket körül. Szívesebben állunk be
abba a sorba, ahol egy falunkbéli ül a pénztárban, jobban bízunk egy csolnoki
fodrászban, villanyszerelőben, fuvarosban. Ha mégis úgy adódik, hogy egy fontos
pozíciót nem csolnoki illetőségű szakember tölt be –nos, akkor jó házigazda
módjára igyekszünk megismertetni és megkedveltetni vele a falunkat, a
közösségünket.
A Csolnoki Német
Nemzetiségi Általános Iskola igazgatói székében augusztus óta Bandiné Dr. Liszt
Amália ül, aki igazán messziről, Balatonfűzfőről érkezett hozzánk.
- Hogyan szólíthatják
majd a gyerekek?
- Igazgató néni, Ami
néni, Frau Bandi –bízom ez utóbbiban, hiszen német nemzetiségi iskolába járnak,
így adja magát ez a megszólítás. Nem baj, ha megszokják, főként ha ellátogatnak
a német testvériskolába.
- Hogyan
került Csolnokra?
- Balatonfűzfőről
jöttem, ott voltam 25 évig pedagógus, abból 9 évet igazgatóként tevékenykedtem. Nagyon szerettem az iskolafejlesztést és az
innovatív részét a munkának, szakértőként az ország számos iskolájába
eljutottam. Kerestem, hol lenne olyan fejlesztendő iskola, ahol a szakértőként
megszerzett elméleti tudásomat a gyakorlatba is átültethetném. Szeretek
kísérletezni, más vidékeket megismerni, és ha erre lehetőség adódott, akkor ki
is használtam az alkalmat. A szakértői útjaim alatt láttam, hogy kis
településeken is csoda dolgokat képesek csinálni. Így kerültem Galgamácsára. Ez egy Aszódhoz
közeli, zárt közösségű település, ahol nagyon sok a hátrányos helyzetű gyerek.
Elmondhatom, hogy sikerült Galgamácsán változásokat generálni.
A
galgamácsai iskola igazgatói posztját 3 év után azért hagytam ott, mert egy nagy
TÁMOP-os projektbe csábítottak el. Úgy gondoltam, hogy szakértőként több helyre
vagyok képes eljuttatni azt, amit én tudok.
Amikor véget
értek a projektek, kerestem a lehetőséget, hogyan és hol tudnám az elméletet
visszaforgatni a gyakorlatba. Számomra a terep az igazi kihívás, az megy igazán
nekem. Az a jó, amikor az elmélet és a
gyakorlat kettőssége együtt van. Szeretem gyakorlatban is kipróbálni azt, amit
elméletben tudok. Kísérletező vagyok, de nem magáért a kísérlet kedvéért, hanem
hogy a gyerek tanulási eredményessége legyen jobb. Úgy gondolom, Csolnokon
megvan az a közeg, ahol én is szívesen dolgozom és a kollégáknak is hasznára
tud lenni a tudásom. Ideális körülmény, hogy az iskola fenntartója a
nemzetiségi önkormányzat, szoros összefogásban a települési önkormányzattal. Kevés
iskola rendelkezik ekkora szabadsággal és önállósággal. Ez igazi kihívás
számomra.
- Mit tudhatunk
a családi hátteréről?
- 3
saját gyerekem van, mindhárom fiú. Ők már végigjárták az összes lépcsőfokot,
mindent kipróbáltak a nemzetiségi ovitól az alapítványi iskolán át az elit
gimnáziumig. Ez visszahat a saját munkámra is, hiszen ha szülőként valaki az
iskolai problémákat megéli, pedagógusként nagyon empatikussá tud válni a
szülőkkel.
- Hol
fog lakni hét közben?
-
Szeretném megnyugtatni az aggódó hangokat: folyamatosan jelen leszek. Már
folyamatban van a helyi lakhatás megoldása.
- Ön
szerint milyen a ,,Gute Schule?” Milyen egy ideális mai iskola?
- Szeretném,
ha elsősorban 2 fogalom jellemezné az iskolát: hitelesség és bizalom. Hiteles
legyen az, amit tanítunk és ahogyan tanítunk. És legyen meg a bizalom egymás iránt
a szülő, a pedagógus és a gyerek között. Csolnok igazán szép, kellemes, nyugodt
hely, az iskola falai között is ezt kellene megőrizni. Fontos, hogy a gyereknek
egészséges gyerekkora legyen, minél többet mozogjon, ennek ideális körülményeit
is meg kell tudnunk teremteni.
Elengedhetetlen,
hogy minden segítséget megkapjon a tehetséges és a lemaradó gyerek is egyaránt.
Úgy
látom, itt helyben eddig is nagyon lényeges volt a fenntartható iskola, a
környezettudatos nevelés. Ehhez továbbra is minden támogatást megkapnak a
kollégák.
- Most,
hogy az informatikát oktató Matolcsi Zoltán már nem tagja a tanári karnak,
veszélyben van-e az informatika-oktatás?
- Ez
pillanatnyilag személyi kérdés, de nincs veszélyben. Az informatikai tudás
manapság elengedhetetlen, és itt nem csak arról van szó, hogy van digitális
tábla az osztályokban. Meg kell vizsgálunk, hogy kellenek-e esetleg plusz eszközök,
a több digitális tartalom segítheti-e a tanulási-tanítási folyamatot. Információszerzési
pontokat kell létrehozni az iskolában, erre a digitális eszközök és a hagyományos
könyvek együttesen alkalmasak, lehetővé téve egy komplexebb oktatást.
- Olyan
híreket is hallani, hogy összevonják a két párhuzamos osztályt a leendő
negyedik és nyolcadik évfolyamon. Mi igaz ebből?
- Nem
lesznek összevonások, 11 tanulócsoport indul a 8 évfolyamon. Csak a két 5.
osztály kerül összevonásra, mint arról a szülők már korábban tájékoztatást
kaptak.
-
Változnak-e a szakkörök?
-
Egyelőre azt gondolom, hogy ami eddig is szokott lenni, az legyen, de ez
természetesen változhat, ha akadnak a plusz szakkörökre vállalkozó pedagógusok.
-
Mennyire látja hasznát a tanórán kívüli tevékenységeknek?
- Elengedhetetlennek
gondolom és szeretném, ha a tanórai és tanórán kívüli tevékenység nem szakadna
élesen ketté. Arra gondolok például, hogy legyenek
projektnapok, témahetek, és nem csak azért, mert a nemzeti alaptanterv előírja
például a fenntarthatóságra nevelést, a pénzügyi nevelést, hanem mert én
tényleg hiszek ebben. Ez sokszor átcsúszik a délutánba, akár szakkör, akár
kirándulás formájában. Fontos, hogy ne feladatként tekintsünk rá, hanem
élményként, valamint hogy életszagú legyen, találják meg a gyerekek is a valós
problémákra a valós megoldásokat.
Jó, ha az
alsósok és a felsősök megismerik egymást. Mivel ez egy kis iskola, erre minden lehetőség
adott. Megszűnik az osztálykeret, kicsik és nagyok együtt játszanak,
sportolnak, iskolaközösségben gondolkodunk.
Így hoznám
össze a szülőket is. Iskolagyűléseket szeretnék. A szülői értekezlet lehet a
fóruma annak, hogy a szülő és a pedagógus megbeszélhessék, hogyan tudnak
leginkább segíteni a gyerekeknek az információszerzésben. A pedagógus ismerje
fel, hogy adott gyereknek milyen a tanulási típusa, stílusa, mik a motivációi.
Majd tudatosan, a tanulási típushoz alkalmazkodva foglalkozzon a gyerekkel, a szülőt
is bevonva. A tevékenységalapú, tevékenykedve tanulásban hiszek. De ez semmiképp
sem jelenti azt, hogy egyfajta káosz lenne úrrá a tantermeken, mindezt
rendezett és fegyelmezett környezetben képzeljük el.
Híve
vagyok annak, hogy napköziből inkább ne vigyenek haza házi feladatot, ha azt
ott is el tudják készíteni.
- Sokan
évek óta várunk rá: lesz angoltanítás?
- Igen,
a 4. osztályosok órarendjében szerepel heti 2 angolóra. A felső tagozatosoknál
felmérjük az igényeket, és ha lesz rá kereslet, akkor heti 2 órában nekik is
lehetőségük lesz rá, ennek oktatására már keressük a megfelelő pedagógust.
- Nyakunkon
a szeptember, milyen aktuális információkat tud elmondani az iskolakezdéssel
kapcsolatban?
-
Augusztus 31-én, délután 5 órakor lesz a tanévnyitó. Nem lesz külön tankönyvosztás, első nap
mindenki megkapja a tankönyveit, melyek már megérkeztek az iskolába.
Sok
sikert kívánunk az új igazgatónőnek Csolnokon!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése